Microsoft, son dönemde Xbox konsolları ve servisleri için yaptığı zamlarla gündemde. Amerika Birleşik Devletleri’nde 2025 yılı içinde Xbox Series X/S konsollarına ikinci kez zam yapıldı. Ayrıca Xbox Game Pass abonelik ücretleri artırıldı ve ASUS iş birliğiyle üretilen pahalı bir Xbox el konsolu piyasaya sürüldü. Global basın tarafından yayınlanan yeni bir rapor, bu fiyat artışlarından etkilenenlerin sadece son kullanıcılar olmadığını ortaya koydu. Gelen bilgilere göre, oyun geliştiricileri de artık Xbox donanımları için daha fazla ödeme yapmak zorunda.
Xbox’ta zam sadece oyuncuları vurmadı: Geliştiriciler de etkilendi
Raporda konuşan kaynaklar, Xbox geliştirici kitlerinin fiyatlarına %33 oranında zam geldiğini iddia etti. Geliştiricilerin oyunlarını hazırlamak için kullandığı bu özel kitlerin fiyatı, 1.500 dolardan 2.000 dolara yükseldi. Microsoft, bu zammın nedenini konsol fiyatlarındaki artışa benzer şekilde açıkladı. Şirket, artışı “makroekonomik gelişmelere” bağladı. Ancak bu zam, konsollardaki bölgesel artışların aksine, geliştirici kiti almak isteyen herkes için küresel olarak geçerli olacak.

Geliştirici kitlerinin, oyuncuların satın aldığı normal konsollardan çok daha pahalı olması aslında normal bir durum. Bu kitler, oyunların henüz tamamlanmamış ve optimize edilmemiş sürümlerini test etmek için tasarlanıyor. Bu bağlamda içlerinde ek donanımlar ve daha fazla güç barındırıyorlar. Ayrıca, ticari sürüm öncesi testler için geliştiricilere farklı yazılım seçenekleri sunuyorlar. Geliştirici kitlerinin fiyatları genellikle Sony, Microsoft ve Nintendo gibi üreticilerle yapılan gizlilik sözleşmeleri kapsamında korunduğu için bu detaylar kamuoyuna pek yansımıyor.
Öte yandan Microsoft, teknik olarak standart Series X/S konsollarının bir geliştirici kitine dönüştürülmesine izin veriyor. Geliştiriciler, ayarları değiştirerek ve Microsoft’a bir ücret ödeyerek bu özelliği aktif hale getirebiliyor. Ancak standart bir konsol ile profesyonel bir geliştirici kiti arasında ciddi donanımsal sınırlamalar bulunuyor. Bu nedenle perakende konsolları kullanmak, birçok geliştirici için bu yeni fiyat artışını aşmak adına geçerli bir çözüm olarak görülmüyor.
Bu fiyat artışı, Microsoft’un artık “oyun dünyasındaki en iyi fırsat” olma algısından uzaklaştığı bir döneme denk geliyor. Konsol maliyetleri ve premium abonelik servisleri, Xbox’ı “en pahalı seçenek” haline getirmiş durumda. Video oyun endüstrisi, özellikle ABD’de, son birkaç yıldır zorlu bir süreçten geçiyor. Geliştiricilerin Xbox platformuna oyun çıkarma maliyetini artıran bu hamle, zaten kârlılık endişesi taşıyan stüdyolar için platformu daha az çekici hale getirebilir.
Görünen o ki Microsoft’un yeni yaklaşımı, hem oyun oynayanlar hem de oyun yapanlar için Xbox’ı pahalı bir platform haline getirmeyi kapsıyor. Fiyat artışlarının bir kısmının mevcut ABD yönetiminin uyguladığı gümrük tarifelerinden kaynaklandığı da belirtiliyor. Peki siz, Microsoft’un oyun geliştiricilerine yönelik bu son fiyat artışı hakkında ne düşünüyorsunuz?