Yolcu uçağı pazarında uzun yıllardır süregelen Boeing ve Airbus hakimiyeti, Çinli COMAC’ın yükselişiyle sarsılmaya başladı. Çin devletinin desteklediği şirket, özellikle son yıllarda geliştirdiği modellerle bu alanda küresel ölçekte dikkat çekici bir oyuncuya dönüşüyor. COMAC’ın en güncel modeli C919, uluslararası havayolu şirketlerinin radarına girmiş durumda.
COMAC, Boeing ve Airbus’un tahtını sarsacak
2008 yılında kurulan COMAC, kuruluşunun ilk dönemlerinde üretim ve mühendislik açısından birçok sorunla karşı karşıya kaldı. İlk modeli olan C909, yalnızca kısa mesafeli uçuşlar için uygun bir uçak olarak geliştirildi. 78 ila 90 yolcu kapasitesine sahip bu model, yalnızca Çin iç pazarı için anlam ifade ediyordu. Ancak bu tablo, C919’un geliştirilmesiyle değişti.

C919, doğrudan Boeing 737 ve Airbus A320’ye rakip olacak şekilde tasarlandı. 168 yolcu kapasitesine sahip tek koridorlu model, önceki COMAC uçaklarına kıyasla daha uzun menzilli uçuşlar gerçekleştirebiliyor.
Bu sayede COMAC ilk kez küresel pazarda rekabet edebilecek bir ürün ortaya koymuş oldu. Şirketin verilerine göre bugüne kadar 19 adet C919 ticari uçuşlara başladı. Yıl sonuna kadar bu sayıya 30 yeni uçağın daha ekleneceği belirtiliyor.
Üretim kapasitesinin ise 2026 itibarıyla yıllık 50 adede çıkarılması planlanıyor. Sipariş adedi 1.000’i aşarken, bu talebin büyük bölümü Çinli havayolu şirketlerinden geliyor. Ancak model yalnızca Çin içinde değil, yurt dışında da ilgi görüyor.
Avrupa’nın en büyük havayolu şirketlerinden Ryanair’in CEO’su Michael O’Leary, C919’un fiyat avantajına dikkat çekerek, modelin düşük maliyetli havayolu şirketleri için cazip olabileceğini söyledi. Endonezya gibi bazı Güney Asya ülkeleri de satın alma süreciyle ilgili görüşmelere başladı.
